Započni novu temu Ova tema je zaključana, ne možete da menjate postove ili da odgovarate  [ 13 Posta ] 
Autoru Poruka
 Tema posta: пар питања
PostPoslato: 18.02.2006. 17:05:28 
Korisnikov avatar

Pridružio se: 24.01.2006. 22:06:43
Postovi: 19
имам пар питања на која не би било лоше да неко одговори.


1.које су карактеристике енергије у метролошком систему

2.предности и недостаци графичких модела(дијаграми токова,алгоритами,итд)

3.који су еталони у методама А,Б,Ц,Д оцене стања система,које су предности и мане сваке методе,које је вероватноћа да ће оцена стања бити тачна ...

4.која је разлика између еталона и референтних материјала



хвала.

_________________
СМРТ ЈАХУ ГРУПАМА!


Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
Vrh
 Profil  
Odgovori sa citatom  
 Tema posta:
PostPoslato: 18.02.2006. 21:45:59 
Korisnikov avatar

Pridružio se: 10.11.2003. 19:52:31
Postovi: 106
Godina: Dipl.
Smer: UK
2. blok dijagram
prednosti:ne zahteva nikakvo predznanje
mane: ne vidi se dinamika

algoritmi:
prednost:iz verbalnog lako se dobije graficki
mane:nije pogodan za dinamicke sisteme

dijagram tokova
prednost:lako se direktno dobija matematicki
problem sto se kod slozenih sys gubi preglednost

dijagram tokova pod i dijagram objekti veze ima problem relacije izmedju podataka

3. Ovo pitanje ti je jako opsirno i komplikovano da ga ja sad ovde pisem ali imas ga u knjizi 275-288 strana pa ti savetujem da naucis...

A prvo i cetvrto nemam pojma....ako neka zna neka napise...
mana:kod slozenih gubi se preglednost

_________________
Icosì trapassa del'età mia la miglior' parte...


Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
Vrh
 Profil  
Odgovori sa citatom  
 Tema posta:
PostPoslato: 19.02.2006. 12:09:26 
Korisnikov avatar

Pridružio se: 24.01.2006. 22:06:43
Postovi: 19
хвала Иво.

_________________
СМРТ ЈАХУ ГРУПАМА!


Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
Vrh
 Profil  
Odgovori sa citatom  
 Tema posta:
PostPoslato: 20.02.2006. 12:49:20 
Korisnikov avatar

Pridružio se: 24.01.2006. 22:06:43
Postovi: 19
било би добро да напишете питања која су била данас на испиту за оне који су пали.
ја сам извукао:

1.мерене и утицајне величине
2.кадар
3.нормативно регулисање
4.програмирање и планирање
5.односи подсистема


у јануару сам имао:

1.хијерархију мерних средстава
2.баждарење и еталонирање
3.метода Ц(пао сам на питању:у чему је разлика ове методе и других-одговор-оцена је детерминистичка,јер се користе стварни подаци)
4.објаснити коришћење-преглед-оправка
5.информациони подсистем


одговор на фамозно питање о карактеристикама енергије је:

-да је неопходна за функционисање система
-да је предмет мерења
-да може бити једним делом и утицајна величина,нпр. у виду температуре



иначе Миле је доста коректан.пита и подпитања којих нема у књизи(мада мене данас није питао),али је доста попустљив,осим кад су методе оцењивања у питању.практично,довољно је знати бар нешто у вези питања,осим метода оцењивања које треба да се екстра знају.

_________________
СМРТ ЈАХУ ГРУПАМА!


Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
Vrh
 Profil  
Odgovori sa citatom  
 Tema posta:
PostPoslato: 20.02.2006. 20:25:01 
Korisnikov avatar

Pridružio se: 07.11.2002. 08:33:19
Postovi: 394
Lokacija: Pa/Bg
Godina: Apsolvent
Smer: UK
Evo i mojih pitanja:
-Šta čini potpun rezultat merenja?
-Šta je sistem i kakvih ima?
-Ciljevi ocene stanja metrološkog sistema?
-Opisati udruživanje u metrološkom sistemu
-Koja je uloga metrološkog sistema u logistici inženjera procesima stvaranja i korišćenja proizvoda i usluga?

_________________
----------^^^tomdam^^^-------
------------<<< && >>>--------
--------^^^^ T E A ^^^^-------


Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
Vrh
 Profil  
Odgovori sa citatom  
 Tema posta:
PostPoslato: 05.07.2006. 01:33:57 

Pridružio se: 12.06.2006. 20:52:34
Postovi: 25
Godina: III
Smer: UK
evo malo da ozivim temu :P

zamima me da li treba da se znaju neke slike, simboli dijagrama tokova npr.,
oni matematicki opisi...
da li treba da se uce i ona objasnjenja sto su ispisana malim slovima na dnu strane
i ako jos neko zna pitanja koja su dolazila bilo bi lepo da ih napise


Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
Vrh
 Profil  
Odgovori sa citatom  
 Tema posta:
PostPoslato: 05.07.2006. 06:30:43 
Korisnikov avatar

Pridružio se: 07.11.2002. 08:33:19
Postovi: 394
Lokacija: Pa/Bg
Godina: Apsolvent
Smer: UK
Uh, pa, nisi bas bio konkretan...
Generalno, formule ti ne trebaju, slike skoro sve trebaju sem dijagrama tokova (po podsistemima), pod objasnjenjima na dnu strane kontam da misliš na one pojmove... da te obradujem... trebaju svi, čak šta više, jako su bitni! Neka ispitna pitanja su po 2-3 ta pojma...
Obavezno nabavi svesku od nekoga, pošto znači dosta!

_________________
----------^^^tomdam^^^-------
------------<<< && >>>--------
--------^^^^ T E A ^^^^-------


Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
Vrh
 Profil  
Odgovori sa citatom  
 Tema posta:
PostPoslato: 05.07.2006. 06:47:48 
Korisnikov avatar

Pridružio se: 07.11.2002. 08:33:19
Postovi: 394
Lokacija: Pa/Bg
Godina: Apsolvent
Smer: UK
Evo osnovnih def.
Sistem je skup elemenata ili objekata između kojih postoje utvrđene relacije tako da predstavljaju celinu. Celina može imati jasno iskazanu svrhu postojanja.
Model je uprošćena slika određenog sistema.
Modeliranje predstavlja formiranje modela odgovarajućim metodama i postupcima.
Logistika je nauka odnosno funkcija koja se bavi proučavanjem, definisanjem i obezbeđenjem podrške osnovnim aktivnostima ili osnovnim procesima u organizaciji, uopšte podrškom funkcionisanju sistema da bi on ispunjavao postavljene ciljeve s optimalnim korišćenjem resursa.
Metrologija je nauka koja se bavi merenjem.
Veličina je sve ono što može da varira ili drugim rečima što može da se smanjuje ili povećava
Merljive veličine su one koje se mogu matematički definisati tj. za koje se može imati pojam jednakosti i pojam sabiranja
Odredljive veličine su one za koje se može imati pojam jednakosti, ali ne i pojam sabiranja; one se ne mogu meriti, ali se mogu klasifikovati
Ocenjive veličine su one za koje se nema ni pojam jednakosti ni pojam sabiranja; one se ne mogu meriti niti klasifikovati, ali se o njima ipak može suditi, može se ceniti
Merljiva veličina je svojstvo pojave, tela ili supstance koje može da se razlikuje kvalitativna i da se odredi kvantitativno.
Merena veličina je veličina koja se meri.
Uticajna veličina je veličina koja nije predmet merenja, ali koja utiče na vrednost merene veličine ili na pokazivanje merila ili na vrednost materijalizovane mere koja reprodukuje veličinu.
Sistem veličina je skup koji čini data grupa osnovnih i odgovarajćih izvedenih veličina koji obuhvata sve oblasti nauke ili samo jednu od ovih oblasti.
Osnovna veličina je jedna od veličina u sistemu veličina koja je dogovorom usvojena kao nezavisna od bilo koje druge veličine.
Izvedena veličina, u sistemu veličina, definisana je kao funkcija osnovnih veličina tog sistema
Dimenzija veličine je izraz koji predstavlja veličinu jednog sistema veličina, kao proizvod stepena osnovnih veličina tog sistema.
Bezdimenzionalna veličina je veličina u čijem su izrazu eksponenti osnovnih veličina u datom sistemu jednaki nuli.
Vrednost veličina je veličina izražena brojem i odgovarajućom mernom jedinicom.
Prava vrednost veličine jeste ona vrednost koja označava potpuno definisanu veličinu u uslovima koji postoje kad se ta veličina razmatra.
Dogovorna prava vrednost veličine je vrednost veličine koja, u određene svrhe, može da zameni pravu vrednost(smatra se dovoljno bliskom pravoj vrednosti da je razlika zanemarljiva)
Brojna vrednost veličine je broj u vrednosti veličine
Sistem mernih jedinica je skup osnovnih i izvedenih jedinica, određenih njihovim definicijskim jednačinama i faktorima proporcije, ustanovljen za dati sistem veličina.
Merna jedinica je vrednost neke veličine za koju je dogovorom usvojeno da ima brojnu vrednost jednaku jedan.
Osnovna (merna) jedinica je merna jedinica osnovne veličine u datim sistemu veličina
Izvedena (merna) jedinica je merna jedinica izvedene veličine u datim sistemu veličina
Koherentni sistem (mernih) jedinica je sistem jedinica sastavljen od skupa osnovnih jedinica i koherentnih izvedenih jedinica.
Koherentna izvedena (merna) jedinica je izvedena merna jedinica koja se izražava osnovnim jedinicama putem obrazaca čiji je faktor proporcionalnosti 1.
Zakonske merne jedinice su merne jedinice čija je upotreba uvedena ili dopuštena državnim propisom.

Etalon je materijalizovana mera, merni instrument ili merni sistem namenjen da definiše, ostvaruje, čuva ili reprodukuje jednu jedinicu odnosno jednu ili više poznath vrednosti jedne veličine kako bi se poređenjem mogla preneti na druga merila.
Međunarodni etalon je etalon priznat međunarodnim sporazumom za međunarodnu osnovu za utvrđivanje vrednosti svih drugih etalona odnosne veličine.
Primarni etalon je etalon jedinice određene veličine koji ima najbolja metrološka svojstva koja se proveravaju poređenjem s međunarodnim etalonom a služi za utvrđivanje metroloških svojstava sekundarnih etalona.
Nacionalni etalon je etalon priznat službenom nacionalnom odlukom za osnovu za utvrđivanje vrednosti svih drugih etalona odnosnh veličina u jednoj zemlji.
Sekundarni etalon je etalon jedinice određene veličine čija su metrološka svojstva utvrđena poređenjem sa primarnim etalonom a služi za utvršivanje metroloških svojstava radnih etalona.
Radni etalon je etalon jedinice određene veličine čija su metrološka svojstva utvrđena poređenjem sa sekundarnim etalonom a služi za utvršivanje metroloških svojstava merila.
Merila služe za merenja.
Merno jedinstvo je takvo merno stanje u kome su merni rezultati izraženi u zakonskim mernim jedinicama, a merne nesigurnosti poznate sa naznačenom verovatnoćom.
Metrološki sistem je skup delova povezanih u celinu radi obavljanja poslova i zadataka i oblasti metrologije u cilju obebeđenja mernog jedinstva i pravovremenih i kvalitetnih informacija sa optimalnim ulaganjima.
Merenje je skup radnji s ciljem određivanja vrednosti jedne veličine.
Rezultat merenja je vrednost merene veličine dobijena merenjem
Tačnost merenja je bliskost slaganja rezultata merenja i (dogovorene) prave vrednosti merene veličine
Ponovljivost merenja je bliskost slaganja rezultata više uzastopnih merenja iste merene veličine pri kojima su isti sledeći uslovi: metoda merenja, metrolog, merilo, mesto, uslovi upotrebe, ponavljanje u kratkom vremenskom razmaku
Reproduktivnost merenja je bliskost slaganja rezultata merenja iste merene veličine u slučaju kada se pojedinačna merenja vrše u promenjenim uslovima kao što su: metoda, merenje, metrolog, merilo, mesto, uslovi upotrebe i vreme.
Eksperimentalno standardno odstupanje je parametar s koji karakteriše rasipanje rezultata za seriju od n merenja iste merne veličine.
Eksperimentalno standardno odstupanje srednje vrednosti je izraz s/sqrt(n) koji daje procenu standardnog odstupanja aritmetičke sredine Xs od srednje vrednosti n ukupne populacije.
Merna nesigurnost je procena kojom se označava opseg vrednosti unutar koga se nalazi prava vrednost merene veličine.
Apsolutna greška merenja je razlika između rezultata merenja i usvojene prave vrednosti merene veličine.
Relativna greška je količnik apsolutne greške merenje i (dogovorene) prave vrednosti merene veličine.
Slučajna greška predstavlja komponentu greške merenja koja se tokom ponovljenih merenja iste merene veličine menja na nepredvivljiv način.
Sistematska greška predstavlja komponentu greške merenja koja, tokom ponovljenih merenja iste merene veličine, ostaje stalna ili se menja na nepredvivljiv način.
Korekcija je vrednost koja kompenzuje pretpostavljenu sistematsku grešku algebarskim dodavanjem na neispravljeni rezultat merenja. Ona je jednaka pretpostavljenoj sistematskoj grešci sa suprotnim znakom, ali sadrži nesigurnost.
Faktor korekcije je brojni činilac kojim se množi neispravljeni rezultat merenja da bi se kompenzovala pretpostavljena sistemska greška. On takođe sadrži nesigurnost.

Metoda merenja je skup teorijskih i praktičnih postupaka koji su uključeni u izvođenje merenja prema datom principu tj. naučnoj osnovi metode merenja.
Postupak merenja je skup teorijskih i praktičnih postupaka koji su uključeni u merenje prema datoj metodi.
Greška metode je greška nastala zbog primene metode merenja koja nije dovoljno usavršena u pogledu prirode upotrebljenih merila.
Direktna metoda je metoda merenja gde se vrednost merene veličine dobija neposredno, a ne merenjem drugih veličina funkcionalno vezanih za nju.
Indirektna metoda je metoda merenja gde se vrednost merene veličine dobija merenjima drugih veličina funkcionalno vezanih za nju.
Osnovna metoda je metoda merenja gde se vrednost merene veličine određuje merenjem odgovarajućih osnovnih veličina.
Metoda po definiciji je metoda merenja veličine u skladu sa definicijom jedinice te veličine.
Metoda direktog poređenja je metoda merenja gde se merena veličina neposredno poredi sa veličinom iste vrste poznate vrednosti.
Metoda zamene je metoda merenja gde se merena veličina zamenjuje veličinom iste vrste , poznate vrednosti, odabranom tako da utcaji na pokazni uređaj budu isti.
Diferencijalna metoda je metoda merenja gde se merena veličina poredi sa veličinom iste vrste poznate vrednosti koja se malo razlikuje od vrednosti merene veličine i gde se meri razlika između te 2 vrednosti.
Nulta metoda je metoda merenja gde se vrednost merene veličine određuje tako što se podešava jedna ili više veličina poznatioh vrednosti sa kojima je merena veličina u poznatom odnosu u uslovima ravnoteže.
pod mernim sredstvom podrazumevaju se etaloni i merila.
pod merilima podrazumevaju se merni instrumenti i materijalizovane mere
Merni instrument je sredstvo namenjeno merenjima, samo ili u sklopu sa drugom opremom.
Materijalizovana mera je sredstvo koje reprodukuje ili daje jednu ili više poznatih vrednosti da te veličine neprestano dok je u upotrebi.
Pokazni merni instrument je merni instrument koji pokazuje vrednost merene veličine ili vrednost koja je sa ovom u vezi.
Registrujući merni instrument je merni instrument koji beleže, stalno ili sa prekidima, vrednost merene veličine ili vrednost koja je sa ovom u vezi.
Analogni merni instrument je onaj instrument u koga su izlazni signal ili pokazivanje neprekidna funkcija vrednosti merene veličine.
Digitalni merni instrument je onaj instrument čiji su izlaz ili pokazivanje da ti brojevima.
Merni sistem je skup merila i druge opreme povezane u celinu za izvođenje određenog mernog zadatka.
Pojkazivanje merila je vrednost merene veličine koju daje merilo.
Konstanta merila je koeficijent kojim se množi neposredno pokazivanje da bi se dobilo pokazivanje merila.
Nazivni opseg za svaki opseg skale je skup vrednosti merene veličine za koje merilo pokazuje vrednosti unutar tog opsega skale, pri odgovarajućem položaju komande. Izražava se jedinicama veličine koja se meri i obično određuje gornju ili donju granicu.
Merni opseg je skup vrednosti veličine koja se meri za koje greška merila treba da je unutar određenih granica.
Normalni uslovi rada su uslovi upotrebe koji određuju opsege veličine koja se meri i uticajnih veličina, kao i druge važne zahteve, za koje metrološka svojstva merila treba da su unutar određenih granica.
Granični uslovi su krajnji uslovi koje merilo može da izdrži a da se ne ošteti i ne izgubi svoja metrološka svojstva za kasniju upotrebu pri normalnim uslovima rada.
Referentni uslovi su uslovi upotrebe merila propisani za ispitivanje funkcionisanja ili za valjano međusobno poređenje rezultata merenja.

Osetljivost je količnik priraštaja odziva merila i odgovarajućeg priraštaja ulaznog signala.
Pokretlljivost je sposobnost merila da odgovori na male promene vrednosti ulaznog signala.
Razlučivanje je kvantitativni izraz sposobnosti pokazne naprave da jasno razlučuje veoma bliske vrednosti naznačene veličine.
Stabilnost je sposobnost merila da održava svoja metrološka svojstva stalnima (obično se posmatra na vreme).
Ponovljivost je sposobnost merila da daje u definisanm uslovima upotrebe veoma bliske odzive pri ponavljanjuistog ulaznog signala.
Razlučivanje je kvantitativni izraz sposobnosti pokazne naprave da jasno razlučuje veoma bliske vrednosti naznačene veličine.
Stabilnost je sposobnost merila da održava svoja metrološka svojstva stalnima. Obično se posmatra u odnosu na vreme.
Ponovljivost je sposobnost merila da daje, u definisanim uslovima upotrebe, veoma bliske odzive pri ponavljanju istog ulaznog signala.
Tačnost merila je sposobnost merila da daje pokazivanja bliska pravoj vrednosti merene veličine.
Klasa tačnosti je skup merila koja zadovoljavaju određene metrološke zahteve za održavanjem grešaka u određenim granicama. Ona se obično označava brojem ili dogovorno usvojenim simbolom (oznakom klase).
Najveća dopuštena greška je krajnja vrednost greške dozvoljena propisima za dato merilo.
Greška pokazivanja merila je razlika između pokazivanja merila i dogovorne prave vrednosti merene veličine.
Apsolutna greška mernog instrumenta je GAi = M-T
Apsolutna greška materijalizovane mere je GAm = T-N ;
T-dogovorna prava vrednost merene veličine, M-pokazivanje menog instrumenta, N-nazivna vrednost materijalizovane mere (za materijalizovnu meru pokazivanje je njena nazivna vrednost)
Osnovna greška merila je greška merila koja se koristi u referentnim uslovima.
Dogovorna svedena greška merila je količnik greške merila i vrednosti određene za merilo, npr. gornja granica mernog opsega
Baždarenje mernog instrumenta je postupak određivanja položaja oznaka na skali mernog instrumenta u skladu sa odgovarajućim vrednostima merene veličine.
Etaloniranje je niz postupaka kojima se, u određenim uslovima, uspostavlja odnos između vrednosti koje pokazuje instrument ili vrednosti koje predstavlja materijalizovana mera i odgovarajućih poznatih vrednosti merene veličine. Rezultat etaloniranja omogućuje procenu grešaka pokazivanja mernog instrumenta ili materijalizovane mere ili davanje vrednosti odgovarajućim oznakama na proizvoljnim skalama.
Referentni materijali su materijali određenih karakteristika u pogledu fizičkih svojstava i hemijskog sastava, koji se koriste za: pregled merila, proveravanje mernih metoda i za utvrđivanje karakteristika materijala.
Uzorak primarnog (nacionalnog) referentnog materijala u određenoj oblasti je uzorak koji ima najbolje karakteristike u pogledu fizičkih svojstava ili hemijskog sastava koje se proveravaju poređenjem sa međunarodnim uzorkom referentnog materijala, a služi za utvrđivanje karakteristika uzoraka sekundarnih referentnih materijala.
Uzorak sekundarnog referentnog materijala u određenoj oblasti je uzorak čije su karakteristike utvrđene poređenjem sa uzorkom primarnog referentnog materijala po odgovarajućoj metodi, a služi za utvrđivanje karakteristika uzoraka radnih referentnih materijala.
Uzorak radnog referentnog materijala u određenoj oblasti je uzorak čije su karakteristike utvrđene poređenjem sa uzorkom sekundarnog referentnog materijala po odgovarajućoj metodi, a služi za utvrđivanje karakteristika uzoraka laboratorijskih referentnih materijala ili za pregled merila.
Overeni referentni materijal je referentni materijal čiji su jedna ili više vrednosti svojstava potvrđeni tehnički valjanim postupkom, o čemu postoji uverenje ili sličan dokument koji izdaje nadležna organizacija.

_________________
----------^^^tomdam^^^-------
------------<<< && >>>--------
--------^^^^ T E A ^^^^-------


Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
Vrh
 Profil  
Odgovori sa citatom  
 Tema posta:
PostPoslato: 05.07.2006. 15:08:51 

Pridružio se: 12.06.2006. 20:52:34
Postovi: 25
Godina: III
Smer: UK
ne mogu da verujem da trebaju te silne slike, mnoge su glupe i komplikovane, stvarno nemam sanse da ih naucim

e da, zanima me sta se radilo na tim kolokvijumima, da li je bilo slika da se crtaju, i sto je sveska toliko znacajna?

i naravno, hvala Tea na pomoci!!!!


Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
Vrh
 Profil  
Odgovori sa citatom  
 Tema posta:
PostPoslato: 05.07.2006. 16:36:19 
Korisnikov avatar

Pridružio se: 07.11.2002. 08:33:19
Postovi: 394
Lokacija: Pa/Bg
Godina: Apsolvent
Smer: UK
Od slika su ti najvaznije:
- logistika u procesma stvaranja i korišćenja proizvoda- 97str.
- tabela osnovnih mernih jedinica- 133
- hijerarhija etalona- 136
- okruženje m.s.-145
- postupak donošenja propisa-149
- faze- 171 (slika je nepotpuna, fali polovina, iz sveske)
- referentni mat.-177
- nivoi organizovanja-181
- org. celine - 182
- Upravljanje- 198. (jako bitna).
i za B metodu ocene stanja... data je u delu koji se ne radi na 267.str

Pazi, nijednu sliku mu ne crtaš na usmenom (možeš ako hoćeš - sebi kao podsetnik), ali je jako korisno da je imaš u glavi dok mu pričaš to pitanje... manje više bi trebalo da mu prepričaš tu sliku...

Sveska je bitna, zato što je skoro za svako pitanje dodao ponešto čega nema u knjizi, ali najbitniji je deo ocene stanja... Trebalo bi večeras da završim izvlačenje tok dela pa ću okačiti ovde na forum. Spremam standardizaciju, pa sam na sličnim mukama :)

_________________
----------^^^tomdam^^^-------
------------<<< && >>>--------
--------^^^^ T E A ^^^^-------


Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
Vrh
 Profil  
Odgovori sa citatom  
 Tema posta:
PostPoslato: 05.07.2006. 19:03:33 

Pridružio se: 12.06.2006. 20:52:34
Postovi: 25
Godina: III
Smer: UK
hvala, hvala tea, a i to o oceni stanja bi bilo od velike pomoci


Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
Vrh
 Profil  
Odgovori sa citatom  
 Tema posta:
PostPoslato: 05.07.2006. 20:31:59 
Korisnikov avatar

Pridružio se: 07.11.2002. 08:33:19
Postovi: 394
Lokacija: Pa/Bg
Godina: Apsolvent
Smer: UK
Izvini, malo je nabacano i iz drugih skripti, ali nemam vremena da ga još doterujem... Moram da štrebam :( :udri:

Ocena stanja sistema
Postoji 2 osnovna cilja ocene stanja sistema kvaliteta :
1) omogućavanje upravljanja u sistemu kvaliteta ;
2) dobijanje sertifikata.

Ocenu stanja sistema kvaliteta za dobijanje sertifikata obavljaju stručnjaci iz nadležne organizacije u skladu sa propisanim pravilima.
Uvek imamo poredbeni element (etalon koji definišemo) sa čime ćemo porediti naš sistem. Trebamo da imamo zadato stanje i ocenu stanja da bi mogli upravljati.
Ocena se utvrđuje u odnosu na definisani etalon. Problem kod ocenjivanja stanja sistema kvaliteta je što nisu dovoljno definisani parametri stanja sistema kvaliteta, pa samim tim nisu definisani etaloni u odnosu na koje bi se iskazivala ocena stanja.
Savremeni trend je ocenjivanje stanja ne samo radi upravljanja, već i za simulaciju stanja. Ne samo da lečimo posledice, već i da sprečavamo uzroke, a za to je potrebna simulacija sistema.
Ako ima previše različitih ocena, one postaju beskorisne jer se ne može sagledati sistem, pa se teži da ta ocena bude numerička i da ima malo različitih. Takođe, teži se ka tome da ta ocena bude jednostavna, objektivna (da se zasniva na objektivnim pokazateljima), da postoji mogućnost automatske obrade podataka i da bude pod što manjim dejstvom onih koji obavljaju ocenjivanje.
Postupak ocenjivanja treba da bude jednostavan, sa što manjim angažovanjem kadra i sredstava.

Postoje 3 osnovne metode:

Metoda A: Metoda anketa i uviđaja.
Počiva na određenom skupu pitanja, koja bi trebalo da reprezentuju određenu pojavu ili opis neke pojave ili to bi trebalo da bude verbalni model koji oslikava stanje nekog sistema.
Prvi su se pojavili testovi i ankete Lojda sa sumom reprezantativnih pitanja koja bi trebala da provere da li se svojstva sistema poklapaju sa zahtevima standarda.
Ova metoda je spisak pitanja sa odgovorima DA/NE .
Greška ove metode je 50%.
Mane: Neuravnoteženost postavljenih pitanja (nema ravnopravnosti među pitanjima tj. ona imaju različitu težinu ili rang). Pa je nadogradnja ove metode - da se svakom pitanju dodeljuje ponder, u skladu sa objektivnom težinom pitanja u građenju konačne ocene. U primeni pondera, u osnovi, postoje tri osnovne matematičke metode: aritmetička, geometrijska i harmonijska sredina; kojima se računa ponderisana vrednost (suma pondera=1 ili 100%). Međutim i ovako postavljeni test ne eliminiše mogućnost laganja; zato se prave spregnuta pitanja, da bi se utvrdilo da li je neko slagao.
U savremenijim testovima postoje pitanja koja proveravaju odgovore na prethodno postavljena pitanja – to su spregnuta pitanja. U testovima Lojda i Boinga postoji postoji čak 12 spregnutih pitanja. Njihova nadgradnja je da se vrši uviđaj: nakon verbalnog odgovora zahteva se uviđaj u stvarno stanje sistema, kako bi se proverila tačnost dobijenih odgovora. Traže dokaze. Pravi testovi imaju čak i negativne poene.

Ovo služi kao osnova za ocenu stanja sistema pri izdavanju sertifikata. Često se primenjuju i korektivne mere, probleme sa malim ponderima (izriče se tzv. “mala korektivna mera”).

2 velika problema metode A :
1- Objektivnost. Rešenje: predocenjivačka poseta (popunjavanje testa) i ocenjivačka poseta (proverava se da li su dati odgovori istiniti). Nakon toga se izdaje zaključna ocena.
2- Sa gledišta organizacije, najveća mana je što firma koja uspostavlja stanje nema osnovu za upravljanje jer na osnovu ovih pitanja ne dobija odgovor šta treba promeniti .
(3-)Pa, čak, i mogućnost neodgovarajućeg testa, ako test nije dobro postavljen. Pitanje se može isključiti ako mu se da ponder 0.

Metoda se koristi uglavnom u :
-internim proverama u samoj organizaciji
-eksternim proverama ( pri sertifikaciji sistema )

Mana: Ne mogu se pratiti promene ocena u vremenu (promene stanja sistema) jer nema dovoljno elemenata.
Da bi ocene mogle da se prate tokom vremena, one moraju biti na nekoj skali i moraju biti jednoznačne.

Za umanjenje subjektivnosti u ocenjivanju učestvuje nekoliko ocenjivača, a konačna ocena je rezultat njihovih pojedinačnih ocena.

Metoda B:
Zasniva se na hijerarhijskom modelu sistema – sistem kvaliteta se posmatra kao hijerarhijski sistem.
Eksperti projektuju model sistema za konkretnu organizaciju.;
1)Eksperti ocenjuju realno stanje svake karakteristike ;
2)Utvrđuju se ponderi pojedinih delova sistema ;
3)Primenom matemetičkog modela izračunavaju se ocene stanja delova sistema.

Mehanizam ocenjivanja počinje od najnižeg hijerarhijskog nivoa – ocenjuju se redom: karakteristike, elementi, podsistemi, funkcije, podprocesi i sistem kvaliteta.
Za svaku karakteristiku vezujemo najmanje 4 atributa:
-izvršilac (koji radi – imenom i prezimenom; i to bar 2 – primarna i sekundarna odgovornost, zbog međusobne zamenjivosti)
-standard ili propis (da se zna kako se izvršava neka karakteristika)
-procedura ili postupak (propisuje iso 10 013, da bi znali kako se obavlja)
-opis ocene stanja + ponder
Mehanizam naizgled složen, ali jedini koji može da da dovoljno informacija za upravljanje.
Problem je kod podprocesa jer često nema smisla definisati podprocese. Ako nema podprocesa, onda ih treba uvesti, makar fiktivno, u krajnjem slučaju zbog zaokruživanja broja koraka (da bi bio isti broj karakteristika).
Ponderi se dodeljuju u odnosu na pondere višeg hijerarhijskog nivoa. Karakteristike dobijaju pondere u odnosu na podprocese i elemente; elementi dobijaju pondere u odnosu na podsisteme i funkcije; funkcije dobijaju pondere u odnosu na sistem kvaliteta (kao i podsistemi i procesi).

Uobičajena skala za ocenu je od 1 do 5 (greška ocenjivanja u ovom slučaju je 20%)
a da je skala od 1 do 100 greška bi bila 1%, ipak, ovo se ne uzima jer problem je u velikom broju opisa ocena, pa to onemogućava ocenjivanje.

Eksperti ocenjuju samo najniži nivo, jer je nemoguće oceniti elemente (zbog ogromnog broja opisa). Npr. ako 1 element ima 3 karakteristike, a svaka karakteristika ima 5 opisa ocene, onda ima 5na3=125 različitih opisa ocene elementa.
U praksi ima oko 1000 karakteristika, a oko 50 elemenata.
Dodelom pondera 0, privremeno se isključuje taj element (tj. karakteristika) iz ocenjivanja.
Do uravnoteženja ocena u celom sistemu došlo bi samo u slučaju kada bi svaki viši deo bio opisan istim brojem elemenata nižeg nivoa.
Rasipanje rezultata od 10% je dozvoljeno u odnosu na uravnoteženost sistema.
Ova metoda omogućava računanje crnih tačaka.
Crna tačka (CT) – (tzv. neiskorišćeni potencijal) onaj segment u sistemu koji ima najveću razliku između max ocene umnožene za ponder i realne ocene umnožene za ponder. ili To je razlika između umnoška ocene i pondera realnog i maksimalnog.
CT = Omax P – Or*P = P(Omax – Or)
CT pokazuje da u tim tačkama postoji najveća mogućnost da se rešavanjem tih problema automatski sistem može podići enormno visoko. Ovako se ostvaruju najbolji nefekti.
Opet, crna tačka locirana na određenom nivou važi samo za taj nivo, ne mora da znači da će ona uticati na nadređene nivoe. Npr. ako je locirana određena karakteristika kao crna tačka, ne mora da znači da će element kome ona pripada biti crna tačka sa aspekta elemenata tj. moguće je da neki drugi element bude crna tačka na tom nivou (zbog pondera).
Ovo daje mogućnost paralelnog rešavanja nekoliko segmenata.
Ova metoda je i zgodna za simulaciju, gde možemo ići unazad tj. od željene ocene stanja, pa otkrivati šta sve moramo da zadovoljimo (na dnu, pokazatelji za ove simulacije su zadati opisi ocena stanja).
Na taj način se automatski dobija dosta mehanizama za upravljanje.
-elementi za odlučivanje (šta je problem);
-elementi za upravljanje (šta je crna tačka);
-putokazi za upravljanje;
-procedure;
-odgovornosti, zaduženja.

Problem metode: Objektivnost (jer eksperti ocenjuju).
Da bi se ovo izbeglo na bazi Foresterovih dijagrama tokova definiše se model dijagrama tokova, koji služi kao osnova za ocenu stanja.
Ova metoda nije pogodna za ocenjivače jer je neophodno modeliranje za svaku organizaciju.

Metoda C:
Glavni zadatak ove metode je da isključi subjektivnost čoveka. Za to je neophodan dijagram tokova.(slika)??
Problem: Kako validovati etalon? (pretvoriti neko stanje u ocenu)

Nekoliko mehanizama za validaciju etalona u metodi C :
1-Ne barata se ocenama 1-5, nego standardizovanim informacijama.
2-Kao etalon se može uzeti potrebno stanje, ali problem je kada ne znamo šta je potrebno stanje. Postoji mehanizam za izgradnju ocene 1-5.
3-Željeno stanje-ono što je ambicija, strategija, cilj firme.
Problem: Koliko je dobro definisano željeno stanje?
4-Faktor ekonomičnosti : Ek=(( P-T )/T) * 100

Ocena stanja preko faktora ekonomičnosti je 100% tačna.
Ekonomičnost je dobar etalon samo na vrhu sistema. Problem je kod podsistema- ne zna se koliki su prihodi podsistema. Rashodi se prate kroz računovodstvo, ali je jako teško ispratiti prihode (šta je i u kojoj meri uticalo na ostvarenje prihoda)

To je bio razlog da se razvije metoda D (kombinovana metoda) koja koristi podatke od metode C preko ekonomičnosti i metode B obrnutim redosledom. Na osnovu C metode se sračuna korekcija za B metodu i korekcija se provuče kroz sve nivoe. Dobija se korigovani sistem.
Ova metoda je izuzetno dobra i koristi se za simulaciju.

_________________
----------^^^tomdam^^^-------
------------<<< && >>>--------
--------^^^^ T E A ^^^^-------


Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
Vrh
 Profil  
Odgovori sa citatom  
 Tema posta:
PostPoslato: 05.07.2006. 22:04:18 

Pridružio se: 12.06.2006. 20:52:34
Postovi: 25
Godina: III
Smer: UK
ma odlicno, svaka cast, jos samo da naucimo i to je to :)


Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
Vrh
 Profil  
Odgovori sa citatom  
Prikaži postove u poslednjih:  Poređaj po  
Započni novu temu Ova tema je zaključana, ne možete da menjate postove ili da odgovarate  [ 13 Posta ] 


Ko je OnLine

Korisnici koji su trenutno na forumu: Nema registrovanih korisnika i 19 gostiju


Ne možete postavljati nove teme u ovom forumu
Ne možete odgovarati na teme u ovom forumu
Ne možete monjati vaše postove u ovom forumu
Ne možete brisati vaše postove u ovom forumu
Ne možete slati prikačene fajlove u ovom forumu

Pronađi:
Idi na:  
Copyleft FONForum 2001-2014 | Powered by phpBB © phpBB Group