krivi_is_back je napisao:
ajde sad da vidimo ovaj prvi zadatak iz devete glave iz zbirke! primer prvi ovaj: shta je ovde postavka a shta reshenje zadatka - to prva da mi kazhete? ovo bilans stanja jeli to u postavci ili resenje? kako je na ispitu da li sami crtamo ove tabele - da li je ovo 'glavna knjiga' celo resenje ili i ovo dnevnik treba shta je ovo alo objasnite mi detaljno ako neko ima zivaca? jos kad bi neko dao uputstva kako se sta radi bilo bi vrh! ajde ko zna kako se radi neka kaze jer imam osjecaj da je shablon!
1. Postavka zadatka sastoji se iz tri dela. Prvi sadrži početna stanja računa na osnovu kojih se otvara početni bilans (bilans stanja), zatim unose u dnevnik, a potom i u glavnu knjigu. Drugi deo predstavlja dodatna objašnjenja vezana za obračun rezultata i obračun pojedinih računovodstvenih kategorija (recimo, obračun troškova materijala po određenoj metodi). Treći deo predstavlja glavni deo zadatka - tu su izložene ekonomske promene koje treba da rešite.
2. Bilns stanja, kao što sam već napisao, je u postavci zadatka.
3. Na ispitu verovatno sami crtate tabele.
4. Dnevnik i glavna knjiga predstavljaju osnovne knjigovodstvene instrumene na kojima se obuhvataju ekonomske promene. Dnevnik i glavna knjiga čine osnovu dvojnog knjigovodstva. Iznosi koji se obuhvataju u dnevniku i glavnoj knjizi moraju biti identični, kako u iznosu, tako i na računima (kontima) na kojima se knjiže. Razlika je u tome što se u dnevniku promene knjiže hronološki (redosled je određen momentom nastanka date promene), a u glavnoj knjizi u zavisnosti koja računovodstvena kategorija (račun, konto) je tangiran.
Na primer:
.............................Dnevnik...............................
Opis............................Duguje..............Potražuje
1. Tekući račun................50.000
.......Sopstveni kapital...............................50.000
Za osnivački ulog
2. Materijal......................20.000
.......Dobavljači.........................................20.000
Za nabavku materijala
3. Dobavljči.....................20.000
........Tekući račun.....................................20.000
Po izvodu/Za isplatu
......................Glavna knjiga...........................
.......Tekući račun...............................Sopstveni kapital............
Duguje..............Potražuje.............Duguje...................Potražuje
1. 50.000.........3. 20.0000........................................1. 50.000
.......Materijal.....................................Dobavljači....................
Duguje..............Potražuje.............Duguje....................Potražuje
2. 20.000....................................3. 20.000.................2. 20.000
Vlal je napisao:
moze li neko ukratko a mi objasni u cemu je razlika kad pise:
1 predpostavlja se da se obracun rezultata vrsi po metodi troskova prodatih ucinaka
2 .... -II- .... po metodi ukupnih troskova
3 .....-II- ..... po metodi ukupnih nepotpunih troskova po neto principu
itd.
U želji da vam olakšaju ispit, vaši profesori su uradili nešto što je jako problematično sa stanovišta ispunjenja zahteva koje postavljaju date metode. Tačnije, na neki način, oni su ih i obesmislili, jer su zadatke i rešenja koncipirali tako da je primena bilo koje od dve moguće i priznate računovodstvene metode obračuna rezultata - maltene nepotrebna, jer su ih prilično izmešali.
No dobro. Suština je u sledećem: postoje dve metode za obračun rezultata, i to su
a) Metoda ukupnih troškova (i to postoje dve varijante u zavisnosti od toga koje zalihe su uključene u obračun. Ako se uključuju sve zalihe - zalihe materijala, nedovršene proizvodnje, gotovih proizvoda i robe - onda je to Metoda ukupnih potpunih troškova, a ako se uzimaju samo zalihe nedovršene proizvodnje i gotovih proizvoda, onda je to Metoda ukupnih nepotpunih troškova. Nadalje, u zavisnosti od toga kako se u bilansu uspeha iskazuju podaci o početnim i krajnjim zalihama, postoje dve metode: Metoda ukupnih troškova po bruto principu - znači da se u bilans uspeha iskazuju podaci o početnim i krajnjim zalihama odvojeno, i Metoda ukupnih troškova po neto principu - znači da su u bilansu uspeha vidi samo razlika između krajnjih i početnih zaliha.
Prema tome, ako je rečeno da se bilansiranje rezultata radi po Metodi ukupnih nepotpunih troškova po neto principu, to znači da ćete, pri obračunu, uzeti u obzir vrednost početnih i krajnjih zaliha samo nedovršene proizvodnje (troškova proizvodnje) i gotovih proizvoda, te da ćete na strani prihoda, pri zaključenju računa uspeha, iskazati samo razliku između početnih i kranjih zaliha.)
Suštitna ove metode:
Uzima u obzir sve troškove koji su nastali u toku datog perioda i ukupne prihode koji su korigovani za iznos promene vrednosti zaliha učinaka (nedovršene proizvodnje i gotovih proizvoda)
Po pravilu, trebalo bi posebno da se vodi i pogonsko knjigovodstvo (proizvodnja, u dnevniku II stepena), i zato služi klasa 9 u Kontonom okviru, ali to vaši profesori od vas ne zahtevaju.
b) Metoda prodatih učinaka uzima u obzir ukupno ostvarene prihode i rashode koji su direktno uslovljeni datim prihodima, kao i troškove perioda (troškove prodaje, troškove uprave i, eventualno, troškove istraživanja i razvoja koji se kod vas, koliko sam pregledao vašu zbirku i zadatke, ne javljaju). Kod ove metode, knjigovodstveno obuhvatanje proizvodnje je jedinstveno sa ostalim poslovnim promenama.
Napomena: kontni okvir koji vi koristite izveden je iz Metode ukupnih troškova, pa je, u određenoj meri, besmisleno da se isti koristi u zadacima u kojima vam je data Metoda prodatih učinaka kao osnova za obračun rezultata.
Crabtree je napisao:
I ako moze neko da objasni sta znaci ovo "razgranicenje troskova".Recimo u 9.1. ovo razgranicenje troskova premije osiguranja.Kapiram da mozda se to pise kada se odma placaju troskovi,pa ne treba da se otvara racun troskovi osiguranja.Al uopste taj izgraz razgranicenje ne znam sta pretstavlja?Jesul sva razgranicenja vremenska pa time ne treba uopste da se bavim?
Kako sam krenuo izgleda cu imati jos pitanja.
Osnovni cilj razgraničenja troškova je da se utvrdi što tačniji rezultat, a to znači da se svakom obračunskom periodu (periodu u kojem se izračunava rezultat) dodeli oni troškovi i prihodi koji su u njemu nastali i koji se odnose na njega.
Postoje dve grupe vremenskih razgraničenja i to su:
Aktivna vremenska razgraničenja (AVR) koja obuhvataju:
a) obračunate, a nenaplaćene prihode
b) unapred plaćene rashode
Pasivna vremenska razgraničenja (PVR) koja obuhvataju:
a) obračunate, a neplaćene rashode
b) unapred naplaćene prihode
Podelu na AVR i PVR najlakše ćete shvatiti, na osnovu pitanja: ko koga kreditira?
- Ako vi (preduzeće) kreditirate nekog drugog (činite mu uslugu, a niste je naplatili ili nekom unapred plaćate), onda je to AVR
- Ako neko vas (preduzeće) kreditira (koristite nečiji resurs, a ne plaćate ga odmah ili vam neko unapred plaća), onda je to PVR
Obračunski period, najčešeće, u vašim zadacima je jedan kalendarski mesec. Dakle, ako vam se pojavi neki prihod ili rashod koji pripada nekom narednom periodu, vi ćete ga knjižiti kao vremensko razgraničenje.
Recimo, ako platite troškove reklame za narednih 12 meseci u iznosu od 24.000 dinara, vi to ne smete i ne možete knjižiti kao trošak meseca u kojem ste tu isplatu izvršili, za dati mesec možete da proknjižite samo onaj deo koji se na taj mesec i odnosi.
Knjiženje.
Rb...................Opis................................Duguje....................Potražuje
1..Razgraničenja troškova reklama...........24.000
..........Tekući račun................................................................24.000
Za plaćene troškove reklame
2. Troškovi proizvodnih usluga...................4.000
..........Razgraničenje troškove reklama......................................4.000
Za troškove reklama za I mesec
U narednom mesecu će biti proknjiženo samo sledeća promena
n. Troškovi proizvodnih usluga...................4.000
..........Razgraničenje troškove reklama......................................4.000
Za troškove reklama za II mesec
Itd...
Ili recimo:
Naplaćen je prihod koji se odnosi na naredni obračunski period u iznosu od 2.000 dinara preko tekućeg računa
Knjiženje.
Rb...................Opis................................Duguje....................Potražuje
1..Tekući račun.......................................2.000
........Ostala PVR.......................................................................2.000
Za unapred naplaćeni prihod
U sledećem obračunskom periodu, u početnom stanju imaćete saldo na kontu Ostala PVR u iznosu od 2.000 i njega morate oprihodovati, jer se odnosi na taj period, i to se knjiži na sledeći način:
Rb...................Opis................................Duguje....................Potražuje
1..Ostala PVR..........................................2.000
........Ostali/Vanredni prihodi......................................................2.000
Za prihode perioda
Mincoslava je napisao:
Citiraj:
Mogo bi neko da objasni 9. promenu u 9.1. tu mi je malo toga jasno a ima veze sa ovim pitanjem.Kako se dobije ono 40.250 u troskovima proizvodnje
Saberes sve troskove koji su nastali ( a to su ti sva konta sa brojem 5) izuzev finansijskih i vandrednih rashoda i troskova iz nulte promene, i pomnozis sa 80% i dobijes troskove proizvodnje (40250)
Sabiraju se samo troškovi po vrstama, i to:
1) Troškovi materijala,
2) Troškovi amortizacije,
3) Troškovi zarada,
4) Troškovi proizodnih usluga, i
5) Troškovi neproizvodnih usluga.
Troškovi materijala: troškovi materijala, troškovi SI, troškovi ambalaže, troškovi autoguma, troškovi električne energije, troškovi voda
Troškovi proizvodnih usluga: troškovi komunalnih i zanatskih usluga, troškovi reklame, troškovi pretplate na stručne publikacije, troškovi osiguranja, troškovi PTT usluga, transportni troškovi, troškovi sajmova.
Troškovi neproizvodnih usluga: troškovi platnog prometa, troškovi adovkatskih usluga, troškovi zakupa, troškovi dnevnica za službena putovnaja, troškovi poreza i doprinosa koji ne zavise od rezultata, autorski honorari.
Spojeno sve u jedan post. Raaaa